Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Autonomous vessels – a higher degree of autonomy for increased safety

5 december, 2016 @ 9:00 f m - 6:00 e m

Förarlösa tåg, fjärrstyrda drönare och självkörande bilar. Oavsett om det är väg, järnväg eller luft så är obemannade farkoster mer eller mindre på väg att bli en realitet och för sjöfarten handlar det inte längre om utan när autonoma handelsfartyg kommer segla över världshaven. Seminariet syftar till att öka kunskapen inom området och skapa möjlighet att nätverka med aktörer intresserade i området.

Anmälan är stängd, vänligen kontakta info@lighthouse.nu för eventuell efteranmälan.

Måndag 09.00 – 16.30 – seminarium för intresserade

Välkommen att lyssna på bland annat:

  • Autonoma fordon – vad är utmaningarna, möjligheterna och trenderna?
  • Autonom säkerhet på fartyg – en internationell överblick och potential för svensk industri
  • Vad är nästa stora steg för autonomi inom sjöfarten?

Preliminärt program

09.00 Coffe and registration

10.00 Welcome and introduction -why a higher degree of autonomy for increased safety? – Åsa Burman, Director, Lighthouse

Autonomous vehicles – challenges, possibilities and trends  – Azra Habibovic, senior researcher, Viktoria Swedish ICT

Autonomous in the air – Rasmus Lundquist, CybAero

Autonomous safety on vessels – an international overview – Robert Rylander, researcher, Viktoria Swedish ICT and project leader for Lighthouse project on higher degree of autonomy for increased safety

Autonomous safety on vessels – a potential positioning for Swedish shipping industry – Per Stefenson, Project Manager, Stena Teknik, Martti Simojoki, Marine Super Intendent, Wallenius

Digital Data Stream: The foundational technology for autonomous ships – Richard Watson, Professor, University of Georgia and Viktoria Swedish ICT

12.00 Lunch

13.00 Presentations on legal, business, operational and technical aspects on higher degree of autonomy for increased safety

Theme: Legal 

Safety for data streams for autonomous vessels – Anders Höfnell, Lloyds Register

Safety and Regulations for European Unmanned Maritime Systems – Magnus Örnfelt, Project leader, FMV (Swedish Defence Materiel Administration)

Theme: Business

Research on autonomous shipping transition – AAWA and other autonomous development in Finland – Jouni Saarni, Turku School of Economics

So much potential – why the industry need autonomous transformation – Marcus Ejdersten, Director of strategic marketing, MacGregor

Theme: Operational

On the road towards an unmanned bridge: Do we want monitoring or navigating navigators? – Thomas Porathe, Professor, Interaction Design, NTNU

Theme: Technical and information

Safety Qualification of an Autonomous Ship Prototype for Sea Trials – Eetu Heikkilä, VTT Technical Researach Centre of Finland

Technical aspects for remote operated vessels – control loop, sensors, and remote control – Jens-Olof Lindh, Saab Kockums

Navigation equipment maker’s perspective – Timo Kostiainen, Head of R&D, Furuno

Technical solutions for automatic fire system – Mattias Eggert, Unifire AB

Panel discussion: What are the next steps for autonomy in shipping? 

  • Azra Habibovic
  • Anders Höfnell
  • Thomas Porathe
  • Jouni Saarni
  • Martti Simojoki
  • Per Stefenson
  • Magnus Örnfelt

Panel discussion led by Mikael Hägg, Viktoria Swedish ICT, and Åsa Burman, Lighthouse

16.30 End of conference

16.30-18.00 Afterconference with drinks and snacks

16.30- 18.00 Afterconference mingle with drinks and snacks

OBS! Seminariet riktar sig till industri, akademi och offentlig sektor intresserade i området. Seminariet är kostnadsfritt och lunch ingår, men anmälan krävs. Sista anmälningsdag är 25/11. Utebliven närvaro utan avanmälan debiteras med 500 SEK. Seminariet kommer att hållas på engelska.

Details

Date:
5 december, 2016
Time:
9:00 f m - 6:00 e m
Event Category: