Karina Linnér tror stenhårt på den maritima sektorn

SMTF, Svenskt marintekniskt forum, närmar sig 100 medlemsföretag och är på väg att gå in i det statliga forskningsinstitutet RISE för att kunna fortsätta utvecklas. Karina Linnér själv lämnar dock SMTF i februari efter fyra och ett halvt år som vd. Vi passade på att prata med henne vid hennes sista medlemsmöte.

– De företag vi representerar mår väldigt bra. De är jätteduktiga och kompetenta och vi har precis genomfört en studie som visar att våra företag under 15 års tid haft en genomsnittlig årlig omsättningsökning på 7 procent. Det är fullständigt extraordinärt och man tjänar pengar också, säger Karina Linner, som lämnar VD-posten på SMTF efter fyra och ett halvt år. 

Vilka utmaningar ser du framåt?

– Marknaden kommer inte försvinna, sjöfarten kommer att öka och det hänvisas i den nationella maritima strategin till en siffra på 430 procents ökning fram till år 2050. Men däremot så ser jag handelshinder som den största utmaningen just nu. Där kan jag nämna Kina som är en väldigt viktig nybyggnadsmarknad och vi är lite osäkra på hur handeln med Kina kommer att fungera framöver. Hemmamarknaden kan beskrivas som att företagen har väldigt bra kontakter med de svenska redarna och man hjälps åt med produktutveckling, företagen får testa sina produkter tillsammans med svenska redare. Svenska redare har ett jättebra renommé internationellt och det betyder väldigt mycket för våra företag att man har någon av de duktiga svenska redarna i sin referenslista, men de stora volymerna säljs inte i Sverige, utan globalt till andra länder och andra redare.

Hur stor är medvetenheten bland politiker och makthavare om den verksamhet SMTF:s medlemmar står för?

– Jag tror att det fram till nyligen inte varit så stor medvetenhet om detta, men jag kan nämna att bara medlemsföretagen i SMTF omsätter 40 miljarder kronor på den maritima marknaden, för mig känns det som jättemycket. Men det finns ingen SNI-beskrivning som heter marintekniskt företag utan det benämns verkstadsföretag eller IT eller annan SNI-beteckning så det finns egentligen inget samlat begrepp. Men i arbetet med den maritima strategin tror jag det blev väldigt tydligt att vår industri är viktig.

Vart är den svenska sjöfarten på väg?

– Jag tror jättemycket på sjöfarten, ökning med 430 procent till år 2050, jag tror jättemycket på de svenska redarna och svenska redare ligger långt fram teknologiskt och i miljömedvetenhet. Jag tror stenhårt på svensk sjöfart.

Nu lämnar du vd-posten, vad händer nu?

– Hela mitt liv har jag jobbat mycket och rest mycket. Jag har kommit till den insikten att det är så mycket mer jag vill göra i mitt liv än att bara jobba och resa. Jag ska fortsätta resa men det ska vara semestrar. Jag ska börja med att ta några månader ledigt och sen får jag se vad jag gör. Jag har registrerat ett konsultföretag så får vi se om någon är intresserad av mina tjänster och att jag känner att jag kan bidra, säger Karina Linnér.

Senaste nytt